perjantai 23. heinäkuuta 2010

Koraanintulkinnasta ja Hadith-kirjallisuudesta

Moni on verrannut Koraanin tulkitsemista Raamatun tulkisemiseen, ja sanonut että kaikkia Koraanin jakeita ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti. Tässä seuraavassa blogpostauksessani tulen tarkastelemaan Islamin pyhien kirjoitusten tulkitsemista, perustuen Koraaniin, Hadith-kirjallisuuteen ja muslimioppineiden kirjoituksiin.

Koraani (al-Qur'an, suora suomennos: lausunta) on Islamin keskeinen teksti. Muslimien mukaan Koraani syntyi, kun enkeli Gabriel ilmestyi profeetta Muhammad ibn Abdullahille, ja saneli profeetalle Koraanin 23 vuoden aikana. Tässä on ensimmäinen oleellinen ero Raamatun ja Koraanin välillä. Siinä missä Raamattu koostuu useasta eri kirjasta jotka on kirjoitettu eri aikakausina ja eri kirjoittajien toimesta, Koraani on yhden ihmisen kirjoittama kokonainen teksti.

Koraanista on olemassa useita eri kommentaareja, joita kutsutaan nimellä Tafsir. Nämä kommentaarit ovat ensimmäisiä muslimiakateemikoiden tuotoksia. Koraanin tulkinta kuitenkin eroaa huomattavasti Raamatusta, koska traditio määrittelee tiukat raamit sille, mitkä ovat koraanintulkinnan oikeita lähteitä:

1. Koraani: Ylin mahdollinen tafsirin muoto on se, kun yksi Koraanin jae tulkitsee toista Koraanin jaetta.

2. Hadith-kirjallisuus: Muhammed kommentoi itse Koraanin jakeita eläessään, ja nämä jakeet on merkitty Hadith-kokoelmiin.

3. Sahabah, eli Muhammedin mukana matkustaneet aikalaiset jotka tulkitsivat ja opettivat Koraania. Mikäli mitään ei löydy Koraanista tai Haditheista, niin tarkastellaan Sahabahien kirjoituksia.

4. Tabiun, eli seuraava sukupolvi Sahabaheista, eli ihmiset jotka olivat Sahabahien jälkeläisiä. Nämä ihmiset olivat Sahabahien, eli niiden ihmisten kasvattamia, jotka olivat Muhammedin kanssa jatkuvasti tekemisissä.

Tafsireihin lähestymistapa on kirjaimellinen. (Ks. al-Tabari, Ibn Rathir) Syynä on Koraanin itsensä viesti tästä:


This is a Scripture the revelations whereof are perfected and then expounded. (Suura 11:1)


A Scripture whereof the verses are expounded, a Lecture in Arabic for people who have knowledge (Suura 41:3)


And if We had appointed it a Lecture in a foreign tongue they would assuredly have said: If only its verses were expounded so that we might understand? What! A foreign tongue and an Arab? - Say unto them O Muhammad: For those who believe it is a guidance and a healing; and as for those who disbelieve, there is a deafness in their ears, and it is blindness for them. Such are called to from afar. (Suura 41:44)


And in truth We have made the Qur'an easy to remember; but is there any that remembereth? (Suura 54:17)


Lisäksi, Muhammed itse on sanonut:

The one who interprets Quran from his own point of view and he was right then he erred. Err here refers to the act of trying to interpret Quran the wrong way, which means no guessing should be made, trying to know the meaning should only be based on authentic sources and certain reasoning.


Edelleen, Abu Bakr, yksi Sahabeista, toteaa:

If I say what I don't know about the Quran, which land shall hold me, and which sky shall I be beneath?


Siis summa summarum, peruslähtökohta Tafsireihin on Koraanin tulkitseminen Koraanin avulla. Eli tästä seuraa deduktio, että Koraania on tulkittava kirjaimellisesti.

Sitten, sananen Koraanin morfologiasta. Koraanin mukaan, Koraani on lähetetty maan päälle selvällä kielellä joka on arabian kieli. Syy on se, että arabian kielessä on tietty tapa tulkita ja muokata sanoja. Tämä periaate on kirjattu Koraaniin itseensä:

In plain Arabic speech (Suura 26:195)


Tästä lähestymistavasta kuuluu tietenkin riitasointuja, kuten Suufilaisten harjoittama mystinen ja esoteerinen lähestymistapa. Suufilaisia voidaan verrata lähinnä kristinuskon Gnostilaisiin, jotka klassinen kristinusko katsoo harhaoppisiksi. Klassinen Islam samalla tavalla katsoo Suufilaiset kerettiläisiksi, vaikkakin joissakin historiallisissa tapauksessa Suufien kirjoittamat tekstit katsotaan "uskonnollisiksi innovaatioiksi". (Ks. Sahih al-Bukhari)

Niin. Koraanin mukaan mm. "vääräuskoiset" tulee mestata (Suura 8:12, 47:4), demokratia on Islamin vastaista (Suura 18:26, 42:10), varkailta tulee katkaista käsi (Suura 5:38), offensiivinen Jihad on oikeutettua (Suura 2:191, 2:216, 4:74, 4:89, 4:91, 5:33, 8:12, 8:15-17, 8:59-60, 8:65, 8:67, 9:5, 9:12-14, 9:73, 9:11, 9:123, 47:4), mies ja nainen eivät ole tasa-arvoisia (Suura 4:34), orjuus on sallittua (Suura 4:36, 4:92, 23:5-6, 24:31, 24:58, 33:25-26, 33:55), ja Allah tykkää terroristeista (Suura 3:151, 4:74, 4:76, 4:91, 8:12, 21:97, 33:35-36, 59:2, 59:13). Joka näitä periaatteita ei allekirjoita, ei ole oikea muslimi.

Seuraavaksi, pieni kommentti Hadith-kirjoista. Kalifi Umar ibn Abdul-Azizin kaudella profeetta Muhammedin elämästä kertova Hadith-kirjallisuus koottiin yhtenäiseksi kokoelmaksi. Sharia-laki juontaa juurensa Koraaniin ensiksi, ja sitten Haditheihin, ja muslimeille Hadithit ovat toiseksi tärkein pyhä teksti. Sunna (tapa, traditio) muodostuu Hadith-kirjoista. Koska Muhammed oli pyhä profeetta Islamin mukaan, niin hän antoi oikean esimerkin miten muslimin pitää elää. (Hämeen-Anttila, Islamin monimuotoisuus)

Jussi Halla-Aho oli Scriptassa täysin oikeaksi viitatessaan Islamiin pedofiiliuskontona, koska Muhammed pyhitti pedofilian "täyttäessään avioliittonsa" 9-vuotiaan Aishan kanssa.

Narrated Hisham's father: Khadija died three years before the Prophet departed to Medina. He stayed there for two years or so and then he married 'Aisha when she was a girl of six years of age, and he consumed that marriage when she was nine years old. (Sahih Bukhari 5:58:236)


Hadithien mukaan profeetta Muhammed mm. tappoi lapsia (Sahih Muslim 38:4390), joi alkoholia vaikka Koraani kieltääkin sen (Sahih Muslim - Hadith 3753), mestasi 800-900 juutalaista miestä ja poikaa (Ishaq 464), ryösteli kaupunkeja (Sahih Bukhari 4:53:351), raiskasi (Sahih Bukhari 1:8:367), oli seksiaddikti (Sahih Bukhari 7:62:142, Sahih Bukhari 1:5:268), terrorisoi (Sahih Bukhari 4:52:220), kidutti ihmisiä (Ishaq 595), ja oli jopa vaimonhakkaaja (Sahih Muslim 4:2127).

Tästä voimme yksinkertaisella deduktiolla päätellä: koska Hadith-kirjat antavat esimerkin oikeasta Islamilaisesta elämästä, jokaisen kunnon muslimin tulee tehdä näitä samoja asioita mitä Muhammed teki. Absurdia, eikö?

Lopuksi tästä koko touhusta voidaan kysyä, onko tässä mitään järkeä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti